Čínské automobilky v Česku v roce 2025: Přehled čínských značek na českém trhu

Čínské automobilky v ČR i v Evropě rostou a expandují obrovskou rychlostí. Na našem trhu už můžete najít spoustu značek i modelů, o kterých jste možná ještě ani neslyšeli. Jaké jsou čínské značky aut v České republice? Přečtěte si náš kompletní přehled čínských značek na českém trhu!

čínské automobilky v ČR

MG: Britská legenda převzatá Čínou

Původně britská značka MG není na českých silnicích už takovou novinkou. Automobilka spadající pod čínský koncert SAIC na český a slovenský trh vstoupila v roce 2022 s crossovery označenými jako ZS a EHS.

MG je značka s velmi dlouhou tradicí. V roce 1924 ji založil Cecil Kimber v britském Oxfordu jako MG Car Company Limited. Název odkazuje na „Morris Garages“, tedy prodejce vozů značky Morris, který patřil Williamu Morrisovi. MG si tehdy rychle získalo jméno díky malým, lehkým a cenově dostupným sportovním vozům.

Jenže po desetiletích plných změn a několika vlastnických rošádách přišel v roce 2005 krach. Po něm značku převzala čínská společnost SAIC Motor Corporation Limited. Poslední vozy MG vyrobené na evropské půdě tak opustily výrobní linky v roce 2016.

Dnes se MG zaměřuje hlavně na osobní auta a stále více také na elektromobilitu. Vedle běžných SUV a hatchbacků tak nabízí například i elektrický MG Cyberster.

čínské automobilky v ČR

Dongfeng: druhý největší čínský gigant

Automobilka Dongfeng, přesněji Dongfeng Motor Corporation Ltd., je druhý největší producent automobilů v Číně. Ročně z jejích výrobních linek vyjede přes 3,5 milionu motorových vozidel. Společnost byla založená v roce 1969 a sídlí ve městě Wu-chan, je to státem vlastněný podnik. V nabídce má nejrůznější modely, od osobních aut přes SUV až po náklaďáky nebo autobusy.

Zároveň hraje důležitou roli i v rámci podniků vlastněných Čínou a jinou zemí. Spadá pod ni třeba Dongfeng Honda, Dongfeng Nissan či Dongfeng Peugeot-Citroën. Tyto značky spojuje dceřiná společnost Dongfeng Motor Group a v roce 2021 tvořily 79 procent celkových prodejů koncernu.

Dongfeng - čínské automobilky v ČR

Voyah: prémiová značka elektromobilů

Voyah je prémiová značka elektromobilů spadající pod Dongfeng Motor Corporation. Založena byla teprve v roce 2019. Na veřejnosti se poprvé objevila o rok později – v červenci 2020 – a už v říjnu téhož roku ukázala na autosalonu v Pekingu svůj první koncept s názvem i‑Free.

Voyah se profiluje jako výrobce luxusních a inteligentních elektromobilů (NEV – New Energy Vehicles). Na designu spolupracuje s renomovaným studiem ItalDesign Giugiaro, na technologiích pro autonomní řízení pak nově i s Huawei (od roku 2024).

čínské automobilky v ČR

BYD: Čínský gigant, který dohnal a "předjel" Teslu

BYD Auto, plným názvem BYD Auto Company Limited, patří mezi nejvýraznější hráče čínského automobilového průmyslu. Je dceřinou společností širšího konglomerátu BYD Company, který vznikl v roce 1995. Automobilka samotná vznikla v roce 2003, krátce po akvizici menší značky Qinchuan Automobile.

Výrobní záběr BYD je hodně široký – kromě osobních aut totiž vyrábí také autobusy, náklaďáky, vysokozdvižné vozíky, lanovky nebo elektrická jízdní kola. A mimo to dělá také dobíjecí baterie, které jsou jedním z důvodů, proč si udržuje silnou pozici také v oblasti elektromobility.

Spolehlivost čínských aut

Současné modely BYD zahrnují jak čisté elektromobily (BEV), tak plug-in hybridy (PHEV). Benzinové vozy firma nevyrábí od března 2022.

Zajímavostí je, že v roce 2022 BYD v prodejích elektromobilů a hybridů předstihl i americkou Teslu. Automobilka prodala celkem 1 858 364 vozů s elektrickým nebo plug-in hybridním pohonem, což znamenalo nárůst o 211 procent oproti předchozímu roku. Americká Tesla, která ale vyrábí výhradně čisté elektromobily, zaznamenala růst „pouze“ o 40 procent, s celkovým počtem 1 314 319 prodaných vozidel.

I když Tesla stále kraluje elektromobilům, v Číně má BYD na elektroauta prakticky monopol – každé deváté z deseti elektrických aut prodaných v zemi nese jeho logo. Mimo domácí čínský trh se navíc začíná výrazně prosazovat i v Evropě.

čínské automobilky v ČR - BYD

Chery: značka připravená na expanzi

Chery Automobile vzniklo v roce 1997 ve městě Wu-chu jako státní projekt provincie Anhui. Začínali z nuly, bez vlastní licence k výrobě aut. První model postavili na technice SEATu Toledo. Zlom přišel s modelem QQ, malým hatchbackem, který zaujal cenou, ale také vzbudil kontroverze. General Motors firmu obvinil, že vůz nápadně připomíná Daewoo Matiz. Spor se nakonec urovnal mimosoudně.

Od těch dob ale Chery urazilo dlouhou cestu. Už v roce 2001 začala značka vyvážet auta do zahraničí a dnes patří mezi největší čínské exportéry osobních aut. V roce 2024 působí ve více než 80 zemích a globální ambice potvrzuje nejen budováním továren v Brazílii, Malajsii nebo Pákistánu, ale i otevřením vývojového centra v Německu. Vedle vlastních motorů ACTECO, které nabízí i dalším značkám, navázalo Chery spolupráci například s Jaguarem Land Roverem, Volkswagenem, Fiatem nebo Subaru.

Prodej dvou značek koncernu Chery – Omoda a Jaecoo – odstartoval v Česku v únoru tohoto roku, a to prostřednictvím sítě zhruba 15 autorizovaných dealerů. Zároveň byla v tuzemsku představena modelová řada Omoda 5 a Jaecoo 7 v benzínových i hybridních verzích.

Nyní Chery připravuje hlavní značku Tiggo s plnohodnotnou SUV řadou. Do konce roku chce mít Tiggo až 30 autorizovaných míst v Česku a spolehlivý servis, čímž se snaží překonat předsudky a proniknout mezi etablované značky. Úspěch bude záležet na skutečných cenách, servisní úrovni a schopnosti konkurovat Škodě či značce Hyundai.

Čínské automobilky v ČR: Chery Tiggo 8L

SWM: čínská značka s italskými kořeny

Značka SWM má překvapivě evropské kořeny. SWM (Speedy Working Motors) byla původně italská značka motocyklů založená v roce 1971 v Miláně. Po několika dekádách ticha ji v roce 2014 oživil čínský koncern Shineray Group, který zachoval italské designérské zázemí, ale výrobu přesunul do Číny. Nově vzniklá automobilová divize SWM Motors vstoupila na čínský trh v roce 2016 a zaměřila se na cenově dostupná SUV s evropským rukopisem.

Do České republiky dorazila značka relativně bez větší pompy. První modely se objevily v roce 2023. Výhradním dovozcem je firma Cartel Cars z Prahy, která začala budovat síť autorizovaných prodejců a servisních míst. Nabídka aktuálně zahrnuje SUV modely G01, G01F, G03F (Tiger) a největší G05 Pro, často ve verzích s bohatou výbavou, sedmimístnou konfigurací a cenou pod hranicí 650 000 korun.

čínské automobilky v ČR - SWM

Často kladené otázky (FAQ)

Které automobilky vlastní Čína?

Čína jako stát vlastní nebo ovládá několik významných automobilek. Mezi nejznámější patří:
Geely – vlastní Volvo, Lotus, podíl v Mercedes-Benz a značku Zeekr.
SAIC – provozuje značku MG a vyrábí vozy pro VW a General Motors.
BYD – největší čínský výrobce elektromobilů, podporovaný Warrenem Buffettem.
Dongfeng, FAW, Changan – státní koncerny spolupracující např. s Peugeotem, VW nebo Toyotou.
Great Wall Motors – vlastní značky Haval, Wey a Ora.
Tyto společnosti vyrábějí jak vlastní modely, tak auta pro západní partnery.

Kolik je čínských automobilek?

V Číně působí více než 100 automobilek, z toho několik desítek vyrábí osobní automobily. Jen asi 10–15 z nich má však globální ambice a exportní strategii. Největšími čínskými výrobci jsou BYD, Geely, Chery, SAIC, Great Wall Motors a Nio. Vedle velkých koncernů existuje mnoho menších značek zaměřených výhradně na domácí trh.

Proč jsou čínská auta levná?

Čínská auta jsou levná z několika důvodů:
Nízké náklady na pracovní sílu a výrobu
Státní dotace a pobídky pro elektromobily
Vlastní výroba baterií a komponent
Nižší marže a agresivní cenová strategie
Bohatá výbava v základu, která zvyšuje hodnotu
Díky těmto faktorům mohou čínští výrobci nabídnout SUV nebo elektromobil za cenu, která je v Evropě často nedosažitelná.

Tereza Vlčková

Jsem novinářka a milovnice rychlé, ale bezpečné jízdy. Když nesedím za volantem nebo neletím krajinou na motorce, píšu o tom, co mě baví – o autech, motorkách, technologiích a zdravém životním stylu. V projektu Auto z Číny sleduju novinky ze světa čínských aut na českém (a evropském) trhu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *